zaterdag, april 22, 2006

FIRENZE, dag 4, deel 1

Maandag, 17 april, vroeg in de voormiddag,
Ik was weer eens als eerste in de ontbijtruimte. De koffie was zelfs nog niet klaar. Het was nochtans 7u. Toch nog vlug een ontbijt achter mijn kiezen kunnen duwen en hop ik op weg naar het Uffizi. Ik was daar uiteraard te vroeg, maar stond toch bijna vooraan in een rij die achter mij zienderogen aangroeidde. Na een half uurtje wachten mocht ik binnen langs de gebruikelijke metaaldetector.
Het Uffizi dateert van ergens tussen 1560 en 1580. Oorspronkelijk was het een kantoor voor de nieuwe Toscaanse regering van Cosimo I. (wat die mens allemaal niet betekent voor Firenze)
Een zekere Vasari, een architect, maakte met behulp van ijzeren spijlen op de eerste verdieping een bijna volledig glazen wand.
Vanaf zo ongeveer 1581 gebruikten de nazaten van Cosimo I deze eerste verdieping, met veel licht, om de kunstschatten van de Medici familie uit te stallen. Meteen de eerste kunstgalerij ter wereld.
Je kan in het Uffizi enkele van de grootste kunstwerken bekijken uit de Renaissance, verzameld door de schatrijke Medici familie. Daardoor zijn er uiteraard ook heel veel Florentijnse kunstenaars te bewonderen. Natuurlijk is er ook veel aandacht voor andere periodes, bijv. in zaal 1 staat een schitterende gotische collectie. De (tronende) Madonna van Giotto is daar een voorbeeld van. Bij mij is die kunstenaar vrijwel onbekend maar hij mag er wel wezen.
Vooral van de meeste Florentijnse kunstenaars is het voor mij de eerste keer dat er van hoor. Stuk voor stuk maakten zij echter pareltjes.
Van Fra Lippo, Botticelli, Leonardo Da Vinci, Michelangelo (ja, die schilderde ook, denk maar aan de koepel van de Sixtijnse kapel), Rafael, Tintoretto, Velasquez en anderen heb ik al wel gehoord. Van die mannen hangen er allemaal schilderijen in het Uffizi. Eigenlijk te veel om ze allemaal grondig te bekijken. Je moet echt een keuze maken in dit overaanbod van kunstwerken.
Er is ook veel aandacht voor andere kunstschilders. Je vind er ook Dürer, Rembrand, Holbein, Titiaan en zelfs een Rubens. In een zaaltje zag ik ook een schilderij van Sint Katherina gemaakt door een zekere Van Hoogstraeten. Nooit van gehoord, maar ik weet wel dat de kerk van de gemeente Hoogstraten, de Sint Katherinakerk is.
In de benedenzalen waren er verschillende zalen vrijgemaakt om een beeld te geven van Leonardo Da Vinci zijn belang voor de wetenschap. Men had modellen gemaakt van diverse ontwerpen van hem die inderdaad werkten. Een film verhaalde het maken van zijn kolos paard. Hiervoor moest hij allerlei instrumenten, gietmallen en zelfs een atelier maken. Uiteindelijk had hij een immens groot bronzen paard gegoten. Tot aan de Franse overheersing stond dit te pronken ergens in Italië. De Fransen konden echter het brons goed gebruiken om er kogels en kannonkogels van te maken. De onverlaten hebben het dan ook gesmolten om hun troepen van de nodige munitie te kunnen voorzien. De geschiedenis leert ons echter dat zelfs dit niet hielp. Remember Waterloo !
Zoals blijkbaar de gewoonte in grote Italiaanse musea mocht je hier ook geen foto's nemen. De catalogus met daarin alle werken, zij het niet allemaal met foto, was te koop voor een prikje. Daaruit heb ik dan een aantal foto's ingescand zodat die door iedereen kunnen bekeken worden.
Wat op mij in het Uffizi de grootste indruk maakte ? De geboorte van Venus van Botticelli en de Medussa van Caravaggio.
Als je Firenze bezoekt is het bijna een must om in het Uffizi binnen te stappen. Je krijgt er een heel goed beeld van de rijkdom van de Medici, maar ook van het ongekende talent van bekende en minder bekende kunstschilders. Aan de schilderijen merk je ook welke macht de kerk toen moet gehad hebben. De meeste onderwerpen zijn religieus van aard, dus gemaakt in opdracht van kerkelijke vorsten, die ook politieke macht hadden. Er was van secularisatie (scheiding kerk en staat) nog geen sprake.
Zeker doen !
Ik had nog helemaal geen honger, toch was het al 12u, en ging daarom naar de Piazza di Santa Croce waar zich in de gelijknamige kerk de graftombe van onder andere Michelangelo bevind.
Daarover meer in deel 2.

Geen opmerkingen: